Mallemolen – Boektip 9*

Steuntje bij doorleven

Bij het lezen van ‘Ik leef!’ ging van alles door me heen. Meteen al. ‘Oh ja’, dacht ik. ‘Klopt’, vertelde mijn geheugen me. ‘Had ik dat ook zo?’, vroeg ik me af. En toen had ik alleen nog maar de inleiding en de inhoudsopgave van ‘Ik leef’ gelezen.

Erna Oosterveen heeft met ‘Ik leef’ een belangrijk boek geschreven. Belangrijk om weer (voluit) te kunnen gaan leven na kanker, met kanker. Belangrijk ook voor mensen rond iemand getroffen door kanker. Gestructureerd en allerminst saai belicht ze het hele proces van doorléven en dóórleven na je kankerbehandeling.

Dat is geen eitje. Dat was het voor haar ook niet. Ze liep vast en ging onderzoeken. Ze sprak in totaal 50 lotgenoten en professionals; puntje van kritiek: wel een beetje veel vrouwen/borstkanker. Oosterveen ontdekte veel. Over zichzelf en vooral waarom het niet zo makkelijk bleek weer écht te gaan leven. Ze verdeelde haar boek in tweeën. 1. de impact van kanker op je leven. 2. helen en herstellen.

Die tweedeling moest. Zonder inzicht in de impact van kanker op je lichaam, psyche, relatie(s) en werk/financiën blijft helen en herstellen aanmodderen. Dan is (weer) zin krijgen in leven, andere dingen doen en dingen anders doen verrekte lastig.

‘Ik Leef!’ lezend werd ik me andermaal bewust van wat de kanker met mij deed en wat ik deed. En ik bleef ‘oh ja’, ‘klopt’ en ‘was dat bij mij ook zo?’ mompelen. Veel herkenning dus. ‘Ik Leef!’ is ook een fijn boek. Het is hapsnap te lezen én voorzien van tips en informatie. Die staan verspreid in de hoofdstukken en in vier heldere bijlagen.

We hebben trouwens geluk! Erna Oosterveen verzorgt op 18 april een interactieve lezing bij Carma over haar boek.  

Erna Oosterveen: ‘Ik Leef!’
ISBN 978 90 435 3767 4

* Voor Carma – Centrum voor leven met en na kanker schrijf ik elke maand een boektip. Een aantal alinea’s over een boek waar ik tegenaan liep. Ik probeer aan te geven waarom het boek mij raakte en geef aan waarom mensen geraakt door kanker er wat aan kunnen hebben. Dat kan nadrukkelijk óók gewoon plezier zijn, zoals ik dat beleef aan het lezen voor en schrijven van deze stukjes.

Over erikio

Schrijver & verteller
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie