Mallemolen – Boektip 7*

Monument van een moedige prachtvent

Tom van Beusekom. Tussen Kerstmis en Oud & Nieuw kreeg hij te horen dat er geen middel meer is om zijn leven te verlengen. Tom is dan net 33 jaar geworden. 33. Op 9 januari overleed hij.

Ik kende Tommy (zo stelde hij zich voor) sinds april vorig jaar. Hij was bij de lezing die ik gaf bij IPSO-centrum Oriolus in Winterswijk. Tommy was ‘aanwezig’; hij deelde enthousiast zijn ervaringen, leefde mee met de verhalen van anderen en na de lezing hadden we een mooi gesprek met hem en zijn geweldige echtgenote Paula.

In mei 2022 was bij Tommy slokdarmkanker aan het licht gekomen. Met uitzaaiingen in lymfe en lever. Ongeneeslijk. Hij was ten tijde van de lezing duidelijk aangetast door ziekte en behandelingen en er was twijfel of een nieuwe behandeling zou aanslaan. Tommy straalde niettemin en nam mijn gehoor en mij daarin mee.

Sindsdien hadden we contact. Tommy bleef actief. Hardlopen – Tommy was een goede marathonloper – ging steeds minder goed, maar wandelen ging wel en aanmoedigen ook. Naar BLØF bij de Zwarte Cross? Tuurlijk, met backstage ervaring en al. Een eigen run organiseren ? Geen punt. En bij Oriolus jongerenbijeenkomsten opzetten? Ook.

Afgelopen zomer liet hij weten zijn verhaal – via ghostwriting –  op papier te zetten. Mijn lezing en boek hadden hem mede over de streep getrokken. Het resultaat is De Dubbele Marathon, een boek zonder moeilijke taal of lange zinnen. Bij elk hoofdstuk staat een songtekst, vaak van BLØF. Tommy’s levenslust spat van de pagina’s af. Hij geeft ook goed aan waar hij en Paula als jongvolwassenen tegenaan lopen.

De Dubbele Marathon is een monument van een ongelooflijk moedige, positieve prachtvent. Tommy was voor mij een lichtpunt in 2023. Zijn boek een stimulans voor 2024.

Tom van Beusekom: De Dubbele Marathon  
ISBN: 978 90 833 5175 9
Te bestellen via: www.dubbelemarathon.nl

* Voor Carma – Centrum voor leven met en na kanker schrijf ik elke maand een boektip. Een aantal alinea’s over een boek waar ik tegenaan liep. Ik probeer aan te geven waarom het boek mij raakte en geef aan waarom mensen geraakt door kanker er wat aan kunnen hebben. Dat kan nadrukkelijk óók gewoon plezier zijn, zoals ik dat beleef aan het lezen voor en schrijven van deze stukjes.

Over erikio

Schrijver & verteller
Dit bericht werd geplaatst in books, Goed boek, KankerNarigheid, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie