Briathlon

groeneboekjeJa hoor ‘s. Dat briathlon geen proper Nederlands is, weet ik ook wel. Natuurlijk. Staat niet in het Groene Boekje. Zeker weten. Net gecheckt.

En toch ….. . Toch ga ik het over de briathlon hebben. Donderdag – Hemelvaartsdag – staat-ie op het programma. Op mijn programma tijdens – of eigenlijk rond – de Trompper Golden Tenloop. Vandaag was de laatste test, noodzakelijk geworden door een vorige week  opgelopen een lichte blessure. Iets te enthousiast lopen rossen over hekjes heen en onder diezelfde hekjes door. Een licht loopje leerde dat de boel weer redelijk heel is.

Enige deelnemer
Ik heb er dus veel vertrouwen in dat ik deze briathlon zal volbrengen. Als enige. Dat is geen gewaagde voorspelling: ik ben de donderdag de enige deelnemer. Ik ben dus nu al winnaar, hekkensluiter en in mijn eentje het peloton.

Een eenzame aangelegenheid wordt het op Hemelvaartsdag overigens niet. Bepaald niet. Minstens een derde van het evenement weet ik me omgeven door zo’n 3500 andere sporters. In het hart van mijn briathlon zit namelijk de Golden Tenloop die elk jaar op Hemelvaartsdag Delft op zijn kop zet.

Combineren
Dat is nou het mooie van de briathlon. Je kunt combineren en zelfs kiezen wat je met wat combineert. Ten opzichte van de triathlon ben je bij de briathlon enerzijds enigszins beperkt. Bij een triathlon heb je anderhalf keer zo veel variatiemogelijkheden. Drie sporten waarmee je bij een bestaand evenement kunt aansluiten. De briathlon heeft er maar twee.

Daar staat tegenover dat een triathlon staat voor zwemmen, fietsen en hardlopen. Vaste sporten. Vaste volgorde. Vaste prik. Van die beperking heb je bij de briathlon totaal geen last. Kies maar de sporten die je wilt bedrijven en combineer ze. Altijd goed, zo lang je je maar beperkt tot twee sporten. En zo lang je maar zorgt dat je er een sandwich van maakt: sport 1, sport 2 en dan weer sport 1.

Sandwich
Dat is dus het wezen van de briathlon: twee verschillende sporten in een sandwich van drie etappes.

Hoe dat  er op Hemelvaartsdag uitziet? Pakweg om 13.50 uur start in Monster. Hard fietsend naar het centrum van Delft. Fiets op slot, jack om de lendenen, beetje loslopen, beetje rekken en vlug startvak B in.

Dan om 15.00 uur de start van de 10 kilometer. Proberen lekker en toch stevig te lopen, finishen, flesje sportdrank naar binnen gieten, koek of een banaantje eten en herinneringsshirt ophalen,

Vervolgens fiets weer opzoeken, slot eraf, jack aan en (zo) hard (mogelijk) fietsend naar de finishlijn. Die wordt niet toevallig op dezelfde plek getrokken als de startlijn van pakweg 13.50 uur.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Briathlon

  1. Pingback: Briathlon (2) | Erikio's Blog

Geef een reactie

